Svar: Kost plan

13. marts 2008

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Astrid

Uanset om man er barn eller voksen så er det vigtigt at man får mellemmåltider. Det er vigtigt at man spiser sine hovedmåltider, morgen, frokost og aften, men vi har brug for at få lidt mellemmåltider for at kroppen har det bedst. Blodsukkeret skal holdes stabilt og går vi for længe uden at spise, så falder vores blodsukker og så er det man får lyst til den usunde søde mad.

Til små børn er det vigtigt med små og hyppige måltider i stedet for få og store måltider. Det er vigtigt både for at holde barnets blodsukkerniveau i orden, men det er også vigtigt for at tilføre barnet energi nok. Små børn vokser rigtig meget og deres mave skal slet ikke rumme så stor mængde mad, som de egenlig har behov for, for at få deres energi behov dækket. Det er blandt andet også derfor at man skal energiberige maden med fedtstof til børn.

Samtidig giver små hyppige måltider også mulighed for variation, barnet har brug for at få så mange forskellige fødevarer som muligt. Især i din datters alder - det er med til at forebygge kræsenhed og er også vigtigt for at holde barnets mave godt igang osv.

Børn i 7 måneders alderen vil som regel skulle have 4 måltider skemad og 4 flasker i døgnet. Det er vigtigt at man tager mere og mere udgangspunkt i familiensmad, hun skal derfor have både grød og grøntsagsmos, men også mad at sidde med i hånden, øve sig på. En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske (du kan også springe denne over og så give den om formiddagen, hvis det er sådan det fungerer hos jer)

Morgen 8: Havregrød, flerkornsgrød, evt. med frugtmos, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ banan og anden frisk eller moset frugt, sidder med lidt brødskorper eller frisk frugt i hånden. Får således både noget med ske og noget at sidde med selv. Vand af kop

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tænk i mad som smager af noget, køb evt. noget på glas, brug rester fra aftensmaden. Tilbyd hende også brødskorper, rugbrødsbjælker ristede i ovnen, som hun selv kan sidde med. Vand af kop

Flaske og puttes til ...

Annonce

... middagslur

Eftermiddag 16: Grød, flerkornsgrød, evt. med frugtmos, vand af kop og igen lidt i hånden - agurkestykker eller lignende.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, brug sovs af forskellig slags lavet på sødmælk eller fløde så er det fint, indmaden af en frikadelle (kød eller fisk), kogte blomkål og broccolibuketter at sidde med selv i hånden, Brødskorper - hvad I nu har og får. Vand af kop

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Evt. flaske (kan evt. springes over, det afhænger af indtaget i løbet af dagen)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg kan godt se ud af din plan at din datter drikker store mængder af flasken af gangen og derfor kan det sagtens være helt fint at du springer sen aften og tidlig morgenflasken over. Problemet er bare, at hun i takt med at hun jo begynder at spise mere og mere skemad om dagen, sandsynligvis vil afvise flasken inden sine lure og derfor vil man normalt være nødt til at tilbyde flaske sen aften og tidlig morgen, for at hun bliver dækket ind med mælk.

Hos jer er døgnet faktisk forholdsvis kort, hvis hun skal nå at indtage alt hvad hun behøver af mælk og mad fra kl. 8 til 20 - det er næsten ikke til at nå for hende... Men I må forsøge og se hvad der passer jer bedst...

Med hensyn til at sidde, så er det vigtigt at Amalie sidder i høj stol når hun spiser skemad og at hun er med ved bordet. På den måde træner hun at sidde lidt. Det er også en god idé at du sætter dig på gulvet med hende, så hun sidder på gulvet mellem dine ben og kan læne sig op af din mave med sin ryg, når hun en gang imellem får overbalance. Det er dog vigtigt at hun fortsat ligger på maven så meget som muligt, da det er i maveliggende stilling at hun får styrke i ryggen til at sidde selv.

Hun må altså gerne sidde, når hun sidder hos dig og når hun sidder i sin høje stol for at spise. Men hun skal stadig også ligge på maven hver dag. Det er således en balance imellem at øve lidt med hende i de daglige rutiner og at give hende styrken til at kunne ved fortsat at lægge hende på maven.

Fortsat held og lykke og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor